De meeste mensen willen groeien. Ze willen nieuwe uitdagingen, nieuwe dingen leren doen en beter worden in hun werk, hun hobby of sport of wat ze maar bezighoudt. Groei is een belangrijke een bron van plezier in werk. Groei kan jezelf betreffen maar ook anderen. Veel professionals vinden het leuk om nieuwe of junior collega’s iets te leren en ze te zien groeien. Hetzelfde geldt voor veel managers, vaklieden en uiteraard docenten. Ze vinden het mooi om te zien hoe de mensen die ze begeleiden groeien.

Vanuit het perspectief van groei kun je werk opdelen in drie aspectgebieden:

  1. Werken: het uitvoeren van kerntaken
  2. Leren, en leren van anderen: nieuwe taken leren uitvoeren, of taken sneller of beter doen
  3. Leren aan: anderen helpen om te leren hun werk beter te doen.

Deze deelgebieden gelden voor iedere professional. De verhouding tussen de deelgebieden kan verschillen vanwege persoonlijke voorkeuren, en is ook afhankelijk van hoe goed en ervaren je bent in het werk dat je doet. Iemand die nieuw is in een functie zal waarschijnlijk meer hulp kunnen gebruiken en wat minder voortvarend taken uitvoeren, en daar ook meer tijd voor nodig hebben. Als iemand goed wordt ingewerkt en begeleid is hij/zij snel op vlieghoogte en snel productief. Dat betekent waarschijnlijk ook dat andere (meer ervaren) collega’s wat taken kunnen overdragen en zelf meer tijd krijgen voor andere interessante taken of ontwikkelingen.

Een ‘beginneling’ zal waarschijnlijk niet direct veel kunnen leren aan collega’s in de het uitvoeren van de taken. Maar door veel vragen te stellen kunnen collega’s toch veel leren. Door ‘naiëve’ vragen als ‘waarom doen we dat hier eigenlijk zo’ kunnen mensen weer eens nadenken over de ingesleten gewoonten en of die nog wel zinvol zijn.

Naarmate iemand meer ervaren is in de functie zal het werk vaak makkelijker en sneller kunnen worden gedaan en zou er meer tijd moeten zijn om zelf te verdiepen of verbreden of anderen meer te helpen. Het helpen van anderen is op zich ook leerzaam. Meestal krijg je zelf ook een beter begrip als je iets aan een ander uitlegt. Je kunt ook je vaardigheden als mentor of coach verbeteren.

Iemand die zeer ervaren is en wellicht behoefte heeft om een stap te maken naar een andere functie is er bij gebaat om zichzelf vrij te spelen en dus kennis en ervaring over te dragen aan anderen.

Als de verhoudingen van leren-van, werk uitvoeren, en leren-aan in balans zijn, kan iedereen optimaal groeien en optimaal presteren en dat heeft een positief effect op de resultaten, motivatie en sfeer binnen de organisatie.

Wanneer organisaties onder druk komen te staan, vanwege snelle groei of in moeilijke tijden, zie je vaak dat ieder zich gaat richten op de kerntaken. Leren-van en leren-aan komen in het geding en motivatie en enthousiasme van medewerkers kan verminderen omdat ze minder groei ervaren dan ze graag zouden willen. De tendens van terugtrekken op kerntaken kan een visieuze cirkel worden. Nieuwelingen worden slecht ingewerkt en worden langzaam productief en ervaren mensen moeten veel (voor hun routine) werk doen omdat de nieuwelingen nog niet zo productief zijn. Omdat er weinig groei wordt ervaren kunnen mensen besluiten om weg te gaan, waarmee de druk op de rest groter wordt. Etc.

Als organisatie-ontwikkelaar kijk ik naar dit soort patronen binnen organisaties. Met interventies kunnen zaken als prestaties en groei vaak relatief eenvoudig worden verbeterd door met de betrokkenen een workshop van een paar uur te organiseren. We kijken dan samen naar de situatie en de betrokkenen komen meestal zelf met goede ideeën. Omdat het hun eigen ideeën zijn is er goed draagvlak en snel verbetering. Iedereen kan weer meer groeien en de resultaten van individuen en het geheel verbeteren.

Ter overweging:
– Hoe is in uw werk de verhouding tussen leren (-van), uitvoering, en leren aan?
– Hoe zijn die verhoudingen binnen uw afdeling of organisatie (-eenheid)?
– Hoe zouden de verhoudingen moeten veranderen om iedereen optimaal te laten groeien en tegelijkertijd de resultaten te verbeteren?

Groei is één van de Zeven Bronnen van Arbeidsvreugde: beter presteren en meer plezier in je werk. Hans Uijen is gecertificeerd Arbeidsvreugde-coach. http://www.realizing.nl

Op 15 november 2011 is er een Masterclass Werken met meer plezier en beter presteren, met de Zeven Bronnen van Arbeidsvreugd          http://events.linkedin.com/Masterclass-Werken-met-meer-plezier-en/pub/836164